STIRI DE LA AUDI
25.02.2019

Vedetă între SUV-urile compacte

noul Audi SQ2
Audi SQ2

Designul marcant întâlneşte incitarea condusului sportiv: Audi prezintă în premieră SQ2, noul model din vârful gamei Q2. Este un automobil special între modelele segmentului SUV-urilor compacte, generând 221 kW (300 CP).

De la 0 la 100 km/h sprintează în doar 4,8 secunde şi atinge viteza maximă la 250 km/h. Tracţiunea integrală quattro şi suspensiile sport S distribuie echilibrat forţa pe şosea.

Audi SQ2 se situează în vârful clasei sale şi în ceea ce priveşte operarea, sistemele de infotainment şi sistemele de asistenţă. 

0 - 100 km/h în 4,8 secunde: motorul

Elementul central al oricărui model Audi S este motorul, iar cel TFSI de 2,0 litri de sub capota modelului SQ2 (consum mixt de combustibil în l/100 km: 7,2 - 7,0*; emisii mixte de CO₂ în g/km: 163 - 159*) este un exemplar excepţional, generând 221 kW (300 CP) şi un cuplu constant de 400 Nm pe intervalul 2.000 - 5.200 rpm.

Dezvoltat de inginerii Audi şi construit în Győr, motorul îşi surclasează toţi rivalii din acest segment, ceea ce este valabil şi pentru performanţele sportive de ansamblu ale SUV-ului, acesta sprintând de la 0 la 100 km/h în doar 4,8 secunde şi atingând o viteză maximă de 250 km/h, limitată electronic la această valoare.

Pentru Audi SQ2 este oferit motorul TFSI cu patru cilindri de 1.984 cc. Acesta răspunde instantaneu până la o turaţie de 6.500 rpm.

În modul dinamic al sistemului de manevrabilitate dinamică Audi drive select, răspunsul motorului este chiar şi mai direct, transmisia automată cu dublu ambreiaj S tronic schimbând rapid treptele. Iar când este condus dinamic, motorul dezvoltă un sunet deosebit de marcant. Motorul 2,0 TFSI cântăreşte circa 150 de kilograme, ceea ce este avantajos atât pentru masa totală a modelului Audi SQ2, cât şi pentru distribuirea greutăţii pe punţi.

Numeroase dotări tehnice de ultimă oră rafinează modul de funcţionare al acestui motor puternic, cu patru cilindri. Arborii cu came ai admisiei şi evacuării sunt ajustabili, pentru a optimiza umplerea camerei de ardere şi fluxul de gaze. Pe partea de evacuare, sistemul Audi valvelift (AVS) ajustează deschiderea supapelor pe două niveluri, în funcţie de necesar. Astfel sunt reduse pierderile în camera de ardere şi este asigurat fluxul optim al gazelor de evacuare către turbosuflantă, mai ales la turaţii reduse. Avantajele constau în răspunsul agil şi creşterea şi mai accentuată a cuplului. Fiind controlată de o supapă electrică de suprapresiune rapidă şi precisă, turbosuflanta îşi dezvoltă foarte dinamic presiunea maximă, de 1,4 bari (relativ).

* Consumul de combustibil şi emisiile de CO₂ indicate ca intervale de valori variază în funcţie de anvelopele/roţile folosite.

Acest sistem de comandă a motorului optimizează eficienţa şi reduce consumul de combustibil, mai ales la funcţionarea la sarcină parţială.

Eficienţa este un aspect important pentru motorul 2,0 TFSI. Două distribuitoare electrice cu sertar rotativ consolidate într-un singur modul reglează fluxul de antigel. O componentă importantă a inovatorului sistem de management termic este galeria de evacuare integrată în chiulasă. Aceasta contribuie la încălzirea rapidă a motorului.

Măsurile ţintite implementate pentru numeroase componente reduc frecările interne şi sporesc puterea. Pompa de ulei cu debit ajustabil este foarte eficientă din punct de vedere energetic. La sarcină parţială, sistemul de comandă a motorului dezactivează injecția directă FSI de benzină. În schimb, combustibilul este injectat indirect în galeria de admisie, ceea ce reduce emisiile de particule.  Gazul de evacuare este, de asemenea, curăţat de un filtru de particule.

Tracţiune, stabilitate şi manevrabilitate: transmisia puterii

Transmisia S tronic cu 7 trepte ce transferă puterea generată de motorul 2,0 TFSI se remarcă prin distanţarea considerabilă, de 8,7, a primei trepte, faţă de ultima. Şoferul poate folosi transmisia ultra-rapidă cu două ambreiaje în modurile automate D sau S sau poate să schimbe treptele el însuşi, manual. Când sistemul de manevrabilitate dinamică Audi drive select este comutat în modul "efficiency", la rularea liberă, ambreiajul decuplează motorul, permiţând reducerea consumului. Începând de la o viteză reziduală de 7 km/h, motorul se comută deja în modul de operare start-stop.

Cele două ambreiaje ale transmisie S tronic cu şapte trepte sunt scufundate în baie de ulei. O mică pompă mecanică le furnizează uleiul. Când necesarul este ridicat, se activează o a doua pompă, de data aceasta electrică. Acest sistem eficient de alimentare cu ulei, plus frecarea redusă a componentelor se manifestă printr-o eficiență ridicată.

La fel ca şi toate celelalte model Audi S, tracţiunea integrală quattro este o dotare standard şi pentru SQ2 şi îmbină tracţiunea puternică, cu o manevrabilitate fascinantă. Elementul său central este cuplajul multi-disc acţionat hidraulic. Acesta distribuie cuplul continuu către punţi. Dacă roţile frontale pierd din aderenţă, cuplajul multi-disc poate transfera până la 100% din putere către puntea spate - în doar câteva milisecunde.

Sistemul electronic de comandă al tracţiunii quattro dispune de tehnologie de ultimă oră, oferind nivelul maxim de plăcere a condusului, dar şi siguranţă. Când şoferul conduce sportiv, transmisia poate direcţiona cuplul către puntea spate, imediat ce şoferul roteşte volanul. Când acesta apasă pedala de acceleraţie, cuplul împinge efectiv SUV-ul în viraj. Sistemul de comandă quattro permite viraje precise la inversările de sarcină şi asigură control maxim şi fiabilitate la drifturile executate pe suprafeţe cu coeficient redus de frecare.  La deplasarea cu viteză mare, tracţiunea quattro funcţionează în tandem cu sistemul selectiv de control al distribuţiei cuplului pentru fiecare roată, care asistă manevrabilitatea prin intervenţii minore asupra roţilor de pe interiorul virajului, aflate sub sarcină redusă.

Gardă la sol redusă cu 20 de milimetri: suspensiile sport

Suspensiile sport S oferite pentru Audi SQ2 funcţionează în armonie perfectă cu trenul de rulare dinamic. Cu setări mai sportive decât sistemul de la baza sa, reduce garda la sol cu 20 de milimetri. Asistarea direcţiei progresive prezintă caracteristici specifice modelelor S.    

Setările sale sunt special configurate pentru ca raportul de transmitere al direcției să fie cu atât mai direct, cu cât volanul este rotit mai mult. Astfel se reduce unghiul de bracare necesar şi se creează o senzaţie sportivă accentuată. Agilitatea este optimizată la manevrele strânse executate la viteză mică, dar şi în traficul urban şi în virajele strânse.

Accente dinamice: interiorul

Modelul compact Audi SQ2 are o lungime exterioară de 4.210 milimetri şi un ampatament de 2.594 milimetri, permiţând astfel un interior deosebit de spaţios. Portbagajul are un volum între 355 şi 1.000 de litri, în funcţie de poziţia spătarelor din spate  fracţionate în două sau trei elemente. Printre dotările standard se numără scaunele sport, o cotieră centrală în faţă, sistemul de aer condiţionat automat, volanul sport multifuncțional (opţional cu padele pentru S tronic) şi afişajul color al sistemului de informare a şoferului.

Afişajul opţional Virtual Cockpit înlocuieşte sistemul de informare a şoferului.

Şoferul controlează panoul de instrumente digital prin intermediul butoanelor de pe volan. Ecranul de 12,3 inchi oferă trei moduri diferite de afişare, inclusiv un ecran ce aşează turometrul în poziţie centrală. Cele mai importante informaţii sunt vizibile şi pe display-ul head-up, care este o altă dotare opţională.

Designul interior preia la rândul său liniile progresiste şi tensionate de la exterior şi face uz de culori şi materiale pentru a crea accente sportive. Plafonul interior, montanţii şi tapiţeria sunt negre în echiparea standard. Inserţiile decorative de pe panoul de instrumente sunt realizate din aluminiu texturat mat. Clapetele pedalierului şi suportul pentru picior sunt realizate din oţel inoxidabil. Pe pragurile iluminate ale portierelor sunt aplicate emblemele sport S. Cadranele ceasurilor instrumentarului de bord sunt gri, iar acele sunt albe. Monitorul sistemului MMI şi afişajul de pe panoul de instrumente sau Audi virtual cockpit au ecrane de start specifice modelelor S. Acestea sunt afişate la punerea contactului.

Scaunele modelului Audi SQ2 sunt acoperite cu o combinaţie atractivă de piele şi material textil, ca dotare standard. Opţional este disponibilă şi o combinaţie de piele cu Alcantara sau piele fină Nappa. Gama este completată de bandouri decorative, cusături contrastante roşii şi gri, plus embleme S embosate. Tapiţeria din piele fină Nappa poate fi neagră sau neagră cu roşu şi cu un model în romburi. Pentru inserţiile decorative sunt oferite două opţiuni: roşu eloxat sau versiunea iluminată "Format light graphics" (cu pachetul de iluminare ambientală cu zece nuanţe). Alte opţiuni ar mai fi gurile de ventilaţie cu inele roşii pe interior şi volanul cu partea inferioară teşită şi cu padele pentru schimbarea treptelor.

Pachetul SQ2 pentru interior combină următoarele trei dotări: gurile de ventilaţie cu inele roşii, scaunele acoperite cu piele fină Nappa în două culori şi pachetul de iluminare ambientală cu inserţii decorative iluminate. Sunt oferite şi covoraşe specifice şi carcase pentru cheie. Ambele poartă emblema SQ2.

Conectivitate de ultimă oră: MMI navigation plus şi Audi connect

La fel ca la Audi Q2, gama dotărilor de infotainment disponibile pentru SQ2 include un mix variat de funcţii şi dotări. Sistemul de vârf este MMI navigation plus cu MMI touch. Meniurile acestui sistem sunt clar structurate, iar butonul rotativ de pe tunelul consolei centrale include un touchpad care permite scrolling-ul folosind mai multe degete şi zooming-ul. Comanda vocală şi căutarea MMI sunt, de asemenea, rapide şi fiabile. De regulă, sunt suficiente doar câteva litere sau cuvinte pentru a obţine rezultatul dorit. MMI navigation plus are un ecran de 8,3 inchi. Modulul de transmitere de date suportă standardul wireless rapid LTE şi include un hotspot WiFi pentru dispozitivele mobile ale pasagerilor.

Tehnologii din clasele superioare: sistemele de asistenţă a şoferului

Sistemele de asistenţă a şoferului oferite pentru Audi SQ2 provin din clasele auto superioare. Audi pre sense front este o dotare standard şi foloseşte radarul pentru a recunoaşte situaţiile riscante, care ar putea interveni cu pietonii care trec drumul sau cu vehiculele care se deplasează în faţa propriei maşini. Sistemul avertizează şoferul acustic şi vizual şi iniţiază frânarea de urgenţă dacă este necesar. Astfel pot fi evitate accidentele sau poate fi redusă gravitatea accidentelor.

Pachetul assist uneşte într-un pachet cele mai populare sisteme opţionale, inclusiv adaptive cruise control cu funcţia stop & go şi traffic jam assist, care, alături de radar, foloseşte şi camera video frontală. La viteze de până la 65 km/h, pe drumurile aflate în stare corespunzătoare, sistemul poate asista şoferul intervenind asupra direcţiei, accelerării şi frânelor.

Audi active lane assist ajută şoferul să menţină banda de rulare. Sistemul opţional park assist poate direcţiona automat SUV-ul compact sport pe locuri de parcare paralele sau perpendiculare.

Cross traffic assist rear intervine când şoferul vrea să scoată maşina în marşarier de pe un loc de parcare perpendicular. O altă funcţie de asistenţă interesantă este Audi side assist. În combinaţie cu senzorul radar pentru spate, aceasta afişează o avertizare vizuală pe oglinda exterioară corespunzătoare, pentru a avertiza şoferul de un potenţial pericol la schimbarea benzii.

 

Sursa: Audi România